CP-čkári by mohli platiť Bitcoinom

Predstavte si, jedného dňa si v električke zaplatíte  lístok Bitcoinom. Na prvé počutie smiešne, avšak opak je pravdou. V súčasnosti už nechýba veľa k tomu aby ste si v Bratislave v MHD mohli zaplatiť lístok Bitcoinom a dokonca by vás to vyšlo lacnejšie. Ale poďme pekne po poriadku.

Dopravný podnik môže nájsť dôvod k zavedeniu Bitcoinu vo svojom hospodárení. SMS lístky mali podiel na tržbách z lístkov v Dopravnom podniku v Bratislave (DPB) 10,85% v roku 2015. Celkovo tak utŕžil za lístky skoro 4,7 milióna eur. Na jednej strane porovnaní s ostatnými lístkami je to málo. Jednorazové cestovné lístky (JCL) tvoria skoro 37% a predplatné (PCL) viac ako polovicu. Na strane druhej, čo je aj podstatnejšie pre DPB, má s nimi najväčšie náklady. Celkovo náklady na prevádzku SMS lístkov tvorili niečo cez 1 milión eur. To znamená, že v roku 2015 z tržieb za SMS lístky zaplatil 21,5% externej firme za ich prevádzkovanie.

To je oveľa viac v porovnaní s ostatnými typmi cestovných lístkov. Náklady v spojitosti s prevádzkou ostatných typov platenia sú okolo 6% z obratu. Z tohto pohľadu je pre DPB lepšie SMS lístky odsunúť na tretiu koľaj, a teda viacej tlačiť na predávanie JCL či PCL. Avšak rovnako ich môže úplne zrušiť a využiť niečo efektívnejšie.elektricka

A tu je práve miesto pre Bitcoin. Spomínaný start-up už na tom začal pracovať, pričom vyvinul aplikáciu cez ktorú by to celé fungovalo. Zaviesť možnosť platby pomocou Bitcoinu alebo aj iných virtuálnych mien by zabralo v samotnom DPB len pár dní. Spomínaný start-up by potom fungoval ako prevádzkovateľ systému. Platby by zhromažďoval na jednom účte, pričom zamenené peniaze by start-up posielal v eurách  na bankový účet dopravného podniku. Start-up rovnako avizoval, že už vytvoril aj jednoduchý systém na overovanie platieb zo strany revízorov, ktorý by si do svojich zariadení mohli stiahnuť prebehnuté platby.

Samotná prevádzka systému by bola podstatne lacnejšia a jednoduchšia či už pre DPB alebo cestujúceho. Stačí si predstaviť turistu, ktorý by nemusel riešiť hotovosť a štíkanie cestovných lístkov alebo SMS-ky. Jednoducho by stačilo, že má peňaženku s Bitcoinami, následná platba by už bola pre neho brnkačka. V súčasnosti keď už každý vlastní mobilný telefón je vytvorenie si Bitcoin peňaženky záležitosťou pár minút aj s ľahkým naštudovaním.

Nehovoriac o bezpečnosti samotného systému. Na jednej strane máte virtuálne meny, ktoré stoja na technológii, ktorú by nevedel nikto obísť a falšovať platby. To znamená, že systém nebol doteraz úspešne napadnutý a technologicky to ani možné nie je. Na strane druhej máte drahé SMS-lístky, ktoré sú často falšované a vždy sa nájde niekto kto tento systém dokáže obísť a určitým spôsobom zneužiť vo svoj prospech. To samozrejme DPB prináša ďalšie náklady, pričom o nich ani len netuší.

Napriek spomínaným výhodám a ušetreným nákladom, je stále kľúčové ako sa k tomu mesto a DPB postavia. Hlavnou otázkou je, či je z ich strany vôľa zrušiť nahradiť a tým pádom neplatiť prevádzkovateľa, ktorý platby prevádzkuje. Ale radšej by DPB ušetril náklady na manažmente a uľahčil život sebe, ako aj cestujúcim. Okrem toho by takýto scenár pozitívne ovplyvnil vnímanie Bitcoinu na Slovensku. Kde zatiaľ máme len pár spoločností, ktoré Bitcoin akceptujú. Avšak vždy je to len súkromná sféra. Vo verejnej sfére zatiaľ zdochol pes a Bitcoin a jeho potenciál vôbec neriešia.

Martin Lindák, prebraté z hayek.sk